İletişim nedir?
1. Duygu, düşünce ya da bilgilerin usa gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılması, bildirişim, haberleşme, komünikasyon.
2. Telefon, telgraf, televizyon, radyo gibi aygıtlarla yürütülen bilgi alışverişi, bildirişim, haberleşme, komünikasyon.
3. İki ya da daha çok kişi arasında bir anlaşma, uzlaşma doğmasını sağlayan karşılıklı konuşma, diyalog
İletişimde kişinin konuşma biçimi, seçtiği sözcükler, ses tonu, beden duruşu, jest ve mimikler önemlidir. Empati Kurma; dış dünyayı karşımızdaki insanın penceresinden,yani onun penceresinden görmeye çalışmak demektir. Bir başka deyişle kendimizi onun yerine koymak demektir. İletişimde en önemli faktörlerden birisi de dinlemektir.
Başlıca İletişim Yolları:
1- Sözlü İletişim: Karşılıklı konuşmaya dayalı iletişimdir.
2- Yazılı İletişim: yazı yoluyla sağlanan iletişimdir.
İletişimin öğeleri
* Kaynak (Gönderici)
* Alıcı (Hedef)
* İleti (Mesaj)
* Bağlam (Ortam)
* Dönüt (Geri bildirim)
* Kanal (Araç)
İletişimin Amacı Nedir ?
İletiyi hedef alıcıya veya alıcılara ulaştırmak ve karşılığında da hedef alıcıda bir eylem ya da düşünce değişikliği sağlamaktır.
İletişim Teorilerinin Önemi Nedir?
Düzenleme İşlevi: Sistemleri birbiriyle ilişkilendirerek ve düzenleyerek ve belki de aksi takdirde algılayamayacağımız bütünlerin imajını vermek.
Açıklama: Karmaşık veya belirsiz olabilecek enformasyonu basitleştirilmiş şekliyle vererek açıklamaya yardımcı olurlar.
Öngörme: Çeşitli alternatif sonuçlar için olasılıkları göstermede, dolayısıyla araştırmada hipotezler formüle etmede temel oluşturur.
İletişim etkinliğine kaynak eden faktörler
1) Kaynağın özellikleri
İnanılırlık; iletişimde başta gelen en önemli faktördür.İnanılır kaynaktan gelen mesaj daha kolay inanılmasına sebep olur.örneğin;kanaat önderi,BBC
Uzmanlık; (Saygınlık ve Prestij) Hovland ve Weiss'e göre saygınlık ve prestij ön plandadır.
örneğin; Bir hizmetli üstünde çalışma önlüğüyle bu yerlerde x madde var sakın basmayın size zarar verir dediğinde o konuda onun bilgisine güveniriz yetkilinin o olduğuna inanarak.
Kitle tarafından "aydın" olarak görülen kişinin tuttuğu siyasi partinin sempatisini kazanmak gibi.
Güvenilirlik; Kişi karşısındakini ikna etme amacı güderken karşısındaki onun amacını fark edip çıkarcı konuşmalarını görürse inanması daha zor bir hal alır ancak karşısındakini ikna etmeye alışan kişi çıkarının tersine konuşursa daha kolay güvenilir.
Fiziksel Çekicilik; Çekici bir kaynak daha kolay etkileme gücüne sahiptir.İnsanlar her zaman daha güzelini,daha gencini,daha tazesini hemen hemen her şeyde en güzeline bakarlar.Bu da etkileşimi kolaylaştırır.
örneğin; reklamlarda güzel kadın,yakışıklı erkek benzeri öğeleri kullanmak.
Sevilmek; İletişimde bir kişinin sevilmesi onun iletiyi mesajı daha kolay alınmasını sağlar.
örneğin; bir arkadaşını seviyorsun oda sana şu çikolata çok güzel dene dedi o çikolatayı merak edersin ve denemek istersin.toplumda bazı sevilen kişiler gizli ürün tanıtıcılarıdır.
Benzerlik; İletişime geçtiğin kişinin seviyesinden onunla iletişime geçmek gerekir.
örneğin; bir siyasi lider varoş kesime seçim kampanyası için gittiğinde lüks kıyafetlerle giderse karşısındaki kesimi aşağılamış olur uçurum yaratır.Ancak onlar gibi giyinirse yada onlara yakın o zaman karşısındakine yaklaşılmış olur.
2)İletişimin Özellikleri:
Görüş Farkı; İletilen mesajın karşı tarafa çok zıt olmamalı, daha çok suyuna göre şerbet vermeliyiz karşımızdakine bu şekilde mesajımızı daha kolay alır.Statükoyu muhafaza etmeliyiz.
Tek Yönlü-Çift Yönlü; Karşındaki kişiye kendi fikrini kabul ettireceksin ancak bir rakibin de var yapman gereken rakibin fikrini ondan önce alıcıya ileteceksin ve çürüteceksin avantaj sende olur.İlk mesajı verenin her zaman avantajı vardır.
Duygusal-Olgusal İletişim; Babanız fenerbahçe takımı tutuyorsa siz küçüklükten itibaren Fenerbahçe'ye sempati duyar ve desteklersiniz bu fark etmeden duygusal bir iletişime girer.
iletişimde gereksiz tekrar yapmayın.Fikrinizi kabul ettirmeye çalışın ama korku,aşırı iticilikle hedef kitleyi rahatsız etmekten kaçının
Mesajın Özellikleri;
Mesajın özellikleri hiyerarşik bir düzen içindedir biri olmadan diğeri gerçekleşmez.Merdivenleri adım adım gitmek gerekir.Bir ilgi çeker ancak anlaşılmazsa bir özelliği olmaz mesaj ilgi çekip hatırlanırsa amacına ulaşılmış olur.
Kitle iltişimi nedir?
İletişim etkinliğine kaynak eden faktörler
1) Kaynağın özellikleri
İnanılırlık; iletişimde başta gelen en önemli faktördür.İnanılır kaynaktan gelen mesaj daha kolay inanılmasına sebep olur.örneğin;kanaat önderi,BBC
Uzmanlık; (Saygınlık ve Prestij) Hovland ve Weiss'e göre saygınlık ve prestij ön plandadır.
örneğin; Bir hizmetli üstünde çalışma önlüğüyle bu yerlerde x madde var sakın basmayın size zarar verir dediğinde o konuda onun bilgisine güveniriz yetkilinin o olduğuna inanarak.
Kitle tarafından "aydın" olarak görülen kişinin tuttuğu siyasi partinin sempatisini kazanmak gibi.
Güvenilirlik; Kişi karşısındakini ikna etme amacı güderken karşısındaki onun amacını fark edip çıkarcı konuşmalarını görürse inanması daha zor bir hal alır ancak karşısındakini ikna etmeye alışan kişi çıkarının tersine konuşursa daha kolay güvenilir.
Fiziksel Çekicilik; Çekici bir kaynak daha kolay etkileme gücüne sahiptir.İnsanlar her zaman daha güzelini,daha gencini,daha tazesini hemen hemen her şeyde en güzeline bakarlar.Bu da etkileşimi kolaylaştırır.
örneğin; reklamlarda güzel kadın,yakışıklı erkek benzeri öğeleri kullanmak.
Sevilmek; İletişimde bir kişinin sevilmesi onun iletiyi mesajı daha kolay alınmasını sağlar.
örneğin; bir arkadaşını seviyorsun oda sana şu çikolata çok güzel dene dedi o çikolatayı merak edersin ve denemek istersin.toplumda bazı sevilen kişiler gizli ürün tanıtıcılarıdır.
Benzerlik; İletişime geçtiğin kişinin seviyesinden onunla iletişime geçmek gerekir.
örneğin; bir siyasi lider varoş kesime seçim kampanyası için gittiğinde lüks kıyafetlerle giderse karşısındaki kesimi aşağılamış olur uçurum yaratır.Ancak onlar gibi giyinirse yada onlara yakın o zaman karşısındakine yaklaşılmış olur.
2)İletişimin Özellikleri:
Görüş Farkı; İletilen mesajın karşı tarafa çok zıt olmamalı, daha çok suyuna göre şerbet vermeliyiz karşımızdakine bu şekilde mesajımızı daha kolay alır.Statükoyu muhafaza etmeliyiz.
Tek Yönlü-Çift Yönlü; Karşındaki kişiye kendi fikrini kabul ettireceksin ancak bir rakibin de var yapman gereken rakibin fikrini ondan önce alıcıya ileteceksin ve çürüteceksin avantaj sende olur.İlk mesajı verenin her zaman avantajı vardır.
Duygusal-Olgusal İletişim; Babanız fenerbahçe takımı tutuyorsa siz küçüklükten itibaren Fenerbahçe'ye sempati duyar ve desteklersiniz bu fark etmeden duygusal bir iletişime girer.
iletişimde gereksiz tekrar yapmayın.Fikrinizi kabul ettirmeye çalışın ama korku,aşırı iticilikle hedef kitleyi rahatsız etmekten kaçının
Mesajın Özellikleri;
- Mesajın dikkat çekici olması
- Verilen mesajın anlaşılır olması
- Verilen mesajın hatırlanması ve kabul edilmesidir.
Mesajın özellikleri hiyerarşik bir düzen içindedir biri olmadan diğeri gerçekleşmez.Merdivenleri adım adım gitmek gerekir.Bir ilgi çeker ancak anlaşılmazsa bir özelliği olmaz mesaj ilgi çekip hatırlanırsa amacına ulaşılmış olur.
Kitle iltişimi nedir?
İletişimin bazı teknikler kullanarak çok sayıda kişiyi etkileyecek biçime getirilmesine “kitle iletişimi”, bunun için kullanılan araçlara da “kitle iletişim araçları” denir. Kitle iletişim araçlarının amacı, düşünce, fikir ve haberleri çok kısa zamanda geniş kitlelere ulaşmaktadır.
Kitle iletişim araçları nelerdir?
Başlıca kitle iletişim araçları; gazete, dergi, radyo, televizyon, internet, mektup, telgraf, telsiz v.b.dir
İlkçağlarda duman, posta güvercini, davul vs. dir.
Kamuoyu: Herhangi bir konuda halkın genel karar ve düşüncelerine kamuoyu denir. Kamuoyu oluşmasında kitle iletişim araçları önemli bir yere sahiptir. Çünkü geniş kitlelere çok hızlı ulaşabilmektedir
Kitle İletişim Araçlarının Faydaları
•Eşitlik ve özgürlük fikirlerinin yaygınlaşmasına
•İnsan haklarına saygılı olunmasına
•Yurt ve Dünya barışının korunmasına
•Demokrasinin gelişmesine
•İnsanların eğitilmelerine katkısı olmuştur.
Kitle İletişiminin Özellikleri Nelerdir?
İletişimin tümü açık ve kamusaldır
Gönderi kaynaklarına sınırlı ve kontrollü ulaşım
Gönderen ve alıcı arasındaki ilişkinin kişisel olmaması
Aralarındaki ilişkinin dengesizliği
Gönderen ve alıcı arasına kurumsal düzenlemelerin girmesi
İletişimin tümü açık ve kamusaldır
Gönderi kaynaklarına sınırlı ve kontrollü ulaşım
Gönderen ve alıcı arasındaki ilişkinin kişisel olmaması
Aralarındaki ilişkinin dengesizliği
Gönderen ve alıcı arasına kurumsal düzenlemelerin girmesi
Dünya başol ders notları:
Kaynak: http://iletisim.nedir.com/#ixzz2Xg0rPXMR
0 yorum:
Yorum Gönder