1 Temmuz 2013 Pazartesi

Site Yapısı ve İçerik Optimizasyonu


URL’lerde kelimeler kullanın


Sitenizin içeriği ve yapısına uygun kelimeler içeren URL’ler, sitenizi ziyaret eden kullanıcılar için daha kolay kullanım sağlar. Ziyaretçiler, onları daha kolay hatırlayabilir ve sayfanıza bağlantı 
vermeye daha kolay ikna olabilir.



Basit dizin yapısı oluşturun



İçeriğinizi iyi organize eden ve kullanıcılara sitenizin neresinde olduğunu gösteren bir dizin yapısı kullanın. Bir URL’de bulunan içerik türünü belirtirken dizin yapınızı kullanmaya çalışın.

Bir dokümana ulaşmak için tek URL versiyonu kullanın

Bazı kullanıcıların bir URL versiyonuna, bazılarınınsa başka bir URL versiyonuna bağlantı vermesinden kaçınmak için (bu durum sayfa görüntüleme sayısının farklı URL versiyonları arasında bölünmesine yol açar), yapıda ve sayfalarınızın arasındaki iç bağlantılarda tek URL kullanmaya ve referans vermeye özen gösterin. Eğer kullanıcıların aynı içeriğe birden fazla URL ile eriştiğini fark ederseniz, bunu düzeltmek için daha az tercih ettiğiniz URL’lerden asıl URLye yönlendirme konusunda 301 redirect (301 yönlendirme) kullanmak iyi bir çözümdür. Eğer yönlendirme yapamıyorsanız kanonik URL (canonical URL) ya da rel=“canonicalbağlantı öğesini  kullanabilirsiniz.

Yanlışlar:

  • Alt alan adından ve kök dizininden gelen sayfaların (örneğin “domain.com/ page.htm” 
  •  ve “sub.domain.com/page.htm”) aynı içeriğe erişmediğine dikkat edin
  • URL’leri büyük harflerle yazmayın (çoğu kullanıcı URL’lerin küçük harfle yazılmasını bekler 
         ve daha kolay hatırlar)

Sitenizde gezinmeyi kolaylaştırın

Sitenizdeki gezinti bağlantıları arama motorları için çok önemlidir.

Sitedeki gezinti bağlantıları, ziyaretçilerin aradıkları içeriği kolayca bulmalarına yardımcı olduğu için önemlidir. Bu bağlantılar aynı zamanda arama motorlarının, web tasarımcısı tarafından önemli görülen içeriğin neler olduğunu anlamasına yardımcı olur. Her ne kadar Google arama sonuçları sayfa düzeyinde sağlansa da, Google birsayfanın o sitenin bütününde oynadığı rolü anlamak ister.


Sitenizdeki gezinti bağlantılarını  anasayfanızı temel alarak planlayın
Bütün sitelerde, genellikle sitede en sık görüntülenen ve birçok ziyaretçi için gezinti başlangıç noktası olan anasayfa veya kök sayfası bulunur. Sitenizde az sayıda sayfa bulunmuyorsa ziyaretçilerin genel bir sayfadan (anasayfanızdan) daha özellikli içerik bulunan başka bir sayfaya nasıl gideceğini planlamanız gerekir. Belirli bir başlık hakkında, onunla ilgili olarak alt başlıkları listelemeyi gerektirecek sayfalarınız (örneğin, anasayfa -> ilgili başlık listesi -> belirli bir başlık) var mı?

‘Takip (Breadcrumb) bağlantıları’ kullanarak kullanıcılarınıza kolaylık sağladığınızdan emin olun
Bir takip (Breadcrumb) bağlantısı, ziyaretçilerin bir önceki sayfaya ya da anasayfaya geçişini kolaylaştıran bağlantılar satırıdır . Takip bağlantısı, en genel sayfayı (genellikle anasayfa) en solda gösterir ve sağ tarafta sırasıyla alt bölümler ve sayfalara olan bağlantılar bulunur.

URL’nizin bir kısmının silinebilme olasılığını göz önünde bulundurun
Kullanıcılarınızdan birinin URL’nizin bir kısmını silmesi olasılığını düşünün - Bazı kullanıcılar sitenizde gezinmek için sıradışı yöntemler kullanabilirler, bu tarz davranışlara karşı hazırlıklı bulunun. Örneğin, kullanıcı sayfa üzerindeki takip bağlantısını kullanmak yerine URLnin bir bölümünü silerek daha genel içeriğe ulaşmak isteyebilir.

Biri kullanıcılarınız diğeri arama motorları için olmak üzere iki site haritası hazırlayın.

Bir site haritası web sitenizin yapısını gösteren basit bir sayfadırve genellikle sitenizde bulunan sayfaları hiyerarşik olarak listeler. Ziyaretçiler sitenizdeki sayfaları bulmakta zorlandıklarında bu sayfayı kullanabilirler. Arama motorları da bu sayfayı ziyaret ederek sitenizdeki sayfaların iyi bir taramasını yapabilirler, ancak site haritasının temel kullanıcı hedefi sitenizi ziyaret eden kişilerdir.

Google Web Yöneticisi Araçları


 Google Web Yöneticisi Araçları aracılığı ile Google’a gönderebileceğiniz XML site haritası dosyası, sitenizdeki sayfaların Google tarafından keşfedilmesini kolaylaştırır. Site haritası dosyasının kullanılması (kesin olmasa da) kanonik URL olarak hangi URL versiyonunu terci Google’a bildirmenin bir yöntemidir(örneğin,http://brandonsbaseballcards.com/ veyahttp://www.brandonsbaseballcards.com/; tercih edilen alan adı hakkındaki makaleyi inceleyiniz).Google,siteniz için site haritası dosyası oluştururken kullanabileceğiniz site haritası oluşturmak kodu (Sitemap Generator) adlı açık kaynak kodunu geliştirmeye yardımcı olmuştur. Site haritalarıfazla bilgi almak isterseniz, Web Yöneticisi Yardım Merkezinde bulunan site haritası dosyaları rehberi kullanışlı bir kaynaktır.

Sitenizde gezinmeyi kolaylaştırın

Doğal akışı olan bir hiyerarşik yapı oluşturun

Kullanıcıların, genel başlıklardan sitenizde aradıkları daha detaylı bilgilere geçişini mümkün olduğunca kolaylaştırın. Gerektiğinde gezinti bağlantıları olan sayfalar ekleyin ve sitenizdeki iç bağlantı yapısında bunları düzenleyin.

Navigasyon için genellikle metin kullanın
odaklanacağınız nokta sadelik 
ve kullanım kolaylığı olmalıdır

Site genelinde sayfadan sayfaya geçişler için metin kullanmanız, arama motorlarının sitenizi taramasını ve anlamasını kolaylaştırır. Özellikle Flash ve JavaScript desteklemeyen bazı aygıtlar kullanıyorlarsa, birçok kullanıcı bunu diğer seçeneklere tercih eder.

Yanlışlar:
Sadece açılan menüler, resimler veya animasyonlardan oluşan bir gezinti yapısı kullanmayın (arama motorlarının çoğu bu bağlantıları algılayabilir, ancak yine de kullanıcılar sitenizdeki bütün sayfalara normal metin bağlantılarla erişebilirse bu sitenizin erişilebilirliğini artırır, Google’ın metin olmayan dosyaları nasıl kullandığı hakkında daha fazla bilgi için inceleyiniz


sözlük
flaş Adobe Systems Incorporated tarafından geliştirilmiş web teknolojisi veya yazılım. Ses, video ve animasyonu bir araya getiren web içeriği oluşturabilir.
JavaScript Bir tür programlama dili. Birçok web hizmetinde kullanılan bu dil, web sayfalarına dinamik özellikler katabilir.
Açılır menü Menüden içerik seçilebilen bir sistem. Kullanıcı menüyü tıkladığı zaman, açılan bir listede seçenekler görüntülenir.
Erişilebilirlik Kullanıcıların ve arama motorlarının içeriğe erişip kavrayabilmesi.
Kullanıcı deneyimi
Kullanıcının ürün, hizmet vb. kullanımıyla edindiği deneyim. Kullanıcı deneyimindeki vurgu kullanıcının tam olarak aradığı deneyimin sağlanmasındadır: “keyif alma”, “rahatlık”, “kolaylık” vb.
HTTP durum kodu
Bilgisayarlar arasında bilgi alışverişi yapılırken sunucudan gelen yanıtların anlamlarını açıklayan bir kod. Bu kod, üç sayısal basamak halinde atanır ve kullanılan sayıya göre farklı anlam taşır.

Sitenize HTML site haritası sayfası ve XML Site Haritası dosyası ekleyin
Sitenizdeki bütün sayfalara veya (yüzlerce binlerce sayfanız varsa) en önemli sayfalara olan bağlantıların listelendiği basit bir site haritası sayfası yararlı olacaktır. Siteniz için XML Site Haritası dosyası oluşturmak sitenizdeki sayfaların arama motorları tarafından keşfedilmesini kolaylaştırır.

Kullanışlı bir 404 sayfası hazırlayın
Kullanıcılar, hatalı bir bağlantı veya yanlış bir sayfa URL’si yazarak sonunda sitenizde olmayan bir sayfayı görüntülemek isteyecek. Bu durumda, kullanıcıyı sitenizde çalışan bir sayfaya kolayca yönlendirecek, özelleştirilmiş bir 404 sayfası oluşturmak kullanıcı deneyimini artırır. Özelleştirilmiş 404 hata sayfası, anasayfanıza ve sitenizde öne çıkan konulara bağlantılar sağlayabilir. Google tarafından sunulan ve kullanışlıbirçok özelliği otomatik olarak hazırlayan 404 bileşenini sitenizdeki özel 404 sayfasınaekleyebilirsiniz. Ayrıca, “sayfa bulunamadı” hatası oluşturan URLleri belirlemek için Google Web Yöneticisi Araçları’nı kullanabilirsiniz.

Yanlışlar:

  • 404 hatası veren sayfalarınızın arama motorları tarafından indekslenmesini engelleyin (sitenizde olmayan sayfalar istendiğinde web sunucunuzun 404 HTTP durum kodu sağlamak üzere konfigüre edildiğini kontrol edin)
  • Sadece “Bulunamadı”, “404” gibi basit hata mesajları verilmesi veya 404 hata sayfasının hiç olmaması
  • Sitenizin diğer bölümleriyle tasarım olarak farklı bir 404 sayfası tasarımı kullanmaktan kaçının





Kaliteli içerik ve hizmetler sunun

İlginç siteler tanınmışlıklarını kendi kendilerine arttırırlar
İnandırıcı ve kullanışlı içerik oluşturmak, web sitenizi burada 
tartışılan diğer faktörlerden daha fazla etkileyecektir (1). Kullanıcılar kaliteli içeriği diğerlerinden ayırt ederler ve başka kullanıcıları da bu içeriğe yönlendirirler. Bu, bloglarda yayınlama, Sosyal medya hizmetleri, e-posta, forumlar ve diğer yöntemlerle gerçekleşebilir. Organik olarak ya da kulaktan kulağa yayılması, hem kullanıcılar hem de Google için sitenizin bilinirliğinin artmasını sağlar, bu da ancak kaliteli içerik sunmakla oluşur.

Kullanıcılarınızın içeriğinizi algılamadaki farklılıklarını öngörerek özgün ve ayrıcalıklı içerik oluşturun


Sunduğunuz içeriği bulmak için kullanıcıların arayabileceği kelimeleri göz önünde bulundurun. Konu hakkında çok bilgili bir kişi ile konuya yeni olan bir kişi, aramalarında farklı terimler kullanabilir. Örneğin iyi bir beyzbol taraftarı National League Championship Series anlamına gelen [nlcs] terimini ararken, konuya yeni ilgi duyan bir kişi [beyzbol yarıfinalleri] olarak bir arama yapabilir. Arama seçeneklerindeki bu farklılıkları yakalamak ve buna göre içeriğinizin yazım dilini oluşturmak (anahtar kelimelerin uygun ölçüde karışımın kullanmak) olumlu sonuçlar sağlayacaktır. Google AdWords, yeni anahtar kelime değişimlerini ve her bir anahtar kelimenin tahmini arama yoğunluğunu gösteren, kullanışlı bir Anahtar Kelime Aracı sağlamaktadır (2). Ayrıca, Google Web Yöneticisi Araçları sitenize erişimde en çok kullanılan arama terimlerinin neler olduğunu ve hangilerinin sitenize en çok kullanıcıyı yönlendirdiğini belirtir. Diğer kaynaklarda bulunmayan yeni ve faydalı bir içerik oluşturmayı göz önünde bulundurun. Kendi yaptığınız bir araştırmayı yazabilir, ilginç bir haber makalesi yayınlayabilir veya özel bir kullanıcı grubuna yönelik içerik sağlayabilirsiniz. Diğer sitelerin bunları sağlayacak kaynakları veya deneyimleri olmayabilir.

Sözlük
Sosyal medya hizmeti
Tanıdık kullanıcılar arasında bağlantılar kurulmasını teşvik edip düzenleyen, 
topluluk türü bir web hizmeti.
Google AdWords
Arama sonuçları sayfalarına ve diğer içeriğe alakalı reklamlar koyan bir reklam hizmeti. Bir kullanıcı Google’da anahtar kelimelerle arama yaptığı zaman, arama sonuçları sayfalarında, organik arama sonuçlarının yanı sıra, sağda, üstte ve/veya altta bu anahtar kelimelerle alakalı AdWords reklamları görüntülenir.


Websayfasının sunduğu                                                                                        
hizmetten bağımsız olarak                             Kolay okunabilir metinler yazın   
içerik ve servis kalitesini                               Kullanıcılar, iyi yazılmış ve kolay okunabilen içerikten
iyileştirmek öncelikli olmalıdır!                       hoşlanır.        
                                Konu başlıklarına göre bir düzen sağlayın   
Bir konunun nerede başladığını, nerede bittiğini belirgin olarak kullanıcılara yansıtacak şekilde içeriğinizi düzenlemek her zaman yararlıdır. İçeriğinizi mantıksal bölümler ve parçalar halinde sunmak, kullanıcıların istediklerini kolayca bulmalarını sağlar.

Yeni ve özgün içerik oluşturun
Yeni içerik, hem var olan ziyaretçilerin yeniden gelmesini, hem de yeni kullanıcıların sitenizi ziyaret etmesini sağlar.
   
Arama motorları için değil, kendi kullanıcılarınız için içerik oluşturun.

Sitenizi ziyaretçilerinizin ihtiyaçlarına yönelik tasarlayıp, arama motorları tarafından kolayca erişilebilmesini sağlarsanız, genellikle olumlu sonuçlar elde edersiniz.

Yanlışlar:

  • Arama motorlarını hedefleyen ama kullanıcılarınıza saçma gelecek veya onları kızdıracak çok sayıda gereksiz anahtar kelimeleri eklemekten kaçının
  • Kullanıcılar için anlamı olmayan metin blokları eklemeyin
  • Kullanıcıların göremediği, ancak arama motorlarına görüntülenen gizli metin eklemeyin

Daha iyi bağlantılı metin ekleyin
Uygun bir bağlantılı metin seçimi, bağlantıdaki içerik hakkında bilgi vermeyi kolaylaştırır

<a href=“http://www.brandonsbaseballcards.com/articles/ten-rarest-baseballcards.htm”>Top Ten Rarest Baseball Cards</a>Bu bağlantılı metin makale sayfalarımızdan birindeki içeriği doğru bir şekilde tanımlıyor.

Bağlantılı metin, kullanıcıların tıklayıp içeriğe yönlendirileceği metinlerdir ve şu şekilde kullanılır: <a href=“...”></a>.



Bu metin kullanıcılara ve Google’a, tıklandığında gidilecek olan sayfadaki içerik hakkında açıklayıcı bilgi sağlıyor. Sayfalarınızdaki  bağlantılar, sitenizdeki diğer sayfalara giden site içi bağlantılar
veya diğer sitelerdeki içeriğe giden site dışı bağlantılar olabilir. Her iki durumda da, bağlantı metniniz ne kadar iyi olursa, kullanıcılar sitenizde o kadar kolay gezinebilir ve Google’ın da gidilen sayfanın ne hakkında olduğunu anlaması kolaylaşır.

Sözlük
CSS
Web sayfasının tasarımını ve yerleşimini tanımlayan bir dilin kısaltması:
Cascading Style Sheets (Basamaklı Stil Sayfaları).
Metin stili
Yazı tipi, boyut ve renk gibi metin biçimlendirme özellikleri.
Kısa ancak anlaşılır dosya adları ve “alt” metni kullanın
Sayfanın optimize edilen birçok bölümü gibi dosya adları ve “alt” metni de kısa ancak anlaşılır olduğunda en iyi sonucu sağlar.
Resimleri bağlantı olarak kullandığınızda “alt” metni ekleyin
Eğer bağlantı için resim kullanmaya karar verirseniz, “alt” metni eklemek bağlantı verdiğiniz sayfanın içeriğini anlaması için Google’a yardımcı olur. Bunu bağlantı metni yazıyormuş gibi düşünebilirsiniz.

Görsel kullanımını optimize edin

Görsellerle ilgili olan bilgiler “alt” değeri 
kullanılarak kullanıcılara sunulabilir


Görseller, sitenizin olağan bir parçası olarak görünebilir, ancak görsel kullanımını optimize edebilirsiniz. Bütün görsellerde değerlendirmeniz gereken özellikler bulunabilir, belirleyici dosya adı ve “alt” değeri kullanılabilir. Eğer herhangi bir nedenle görsel görüntülenemezse, yerine görüntülenecek yazı “alt” değeri ile belirlenebilir.


Bunu neden kullanalım? Eğer bir kullanıcı görselleri desteklemeyen bir tarayıcı ile sitenizi ziyaret ediyor veya farklı teknolojiler kullanıyorsa (örneğin ekran okuyucu), “alt” değerine .yazılan yazı görsel hakkında bilgi sağlar.


Diğer bir neden ise, resmi bağlantı olarak kullanıyorsanız, “alt” için yazılan yazı aynı zamanda bağlantılı metin yerine kullanılacaktır. Ancak, sitenizin gezinti menüsünde çok fazla görsel kullanmanızı önermiyoruz. Metin bağlantıları da aynı işlevi yerine getirecektir. Son olarak görsel dosya adları ve “alt” metin kullanımı, Google Görsel Arama gibi görsel arama uygulamaları için de kolaylık sağlar.

Dosyalarınızı kendilerine ait bir dizine kaydedin ve yaygın olarak desteklenen .dosya türlerini tercih edin

Resim dosyalarınızı web alanınızdaki birçok farklı dizin ve alt dizine kaydetmek yerine tek bir dizinde toplamaya çalışın. (örn: brandonsbaseballcards.com/images/). Böylece görsellerin bulunduğu dizine gidişi kolaylaştırırsınız.


Yaygın olarak desteklenen dosya türlerini tercih edin- Çoğu tarayıcı JPEG, GIF, PNG ve BMP resim biçimlerini destekler. Dosya adı uzantısının dosya türü ile uyumlu olmasına da dikkat edin.

Sözlük
Ekran okuyucu
Ekrandaki bilgileri sesli olarak okuyan veya Braille ekranına çıkaran yazılım.

Kısa ancak anlaşılır dosya adları ve “alt” metni kullanın
Sayfanın optimize edilen birçok bölümü gibi dosya adları ve “alt” metni de kısa ancak anlaşılır olduğunda en iyi sonucu sağlar.

Yanlışlar:

  • resim1.jpg”, “pic.gif”, “1.jpg” gibi genel dosya adlarını mümkünse kullanmayın (Binlerce görsel içeren bazı siteler bu dosyaları adlandırma işlemini otomatikleştirmek için metodlar geliştirmeyi göz önünde bulundurabilir)
  • Çok uzun dosya adları kullanmayın
  • “alt” metni için birçok anahtar kelime veya bütün cümleyi kopyalayıp eklemeyin

Resimleri bağlantı olarak kullandığınızda “alt” metni ekleyin

Eğer bağlantı için resim kullanmaya karar verirseniz, “alt” metni eklemek bağlantı verdiğiniz sayfanın içeriğini anlaması için Google’a yardımcı olur. Bunu bağlantı metni yazıyormuş gibi düşünebilirsiniz

Yanlışlar:

  • Spam olarak algılanabilecek çok uzun “alt” metni kullanmayın
  • Site gezinti menüsü için sadece resim kullanmayın
Görseller için site haritası oluşturun
Görseller için oluşturulmuş bir site haritası Googlebot’un görselleriniz hakkında daha fazla bilgi 
edinmesine yardımcı olur. Bu dosyanın yapısı web sayfanızın XML site haritasına benzemektedir.                           Sitenizdeki görseller için 

nasıl optimizasyon 
yapabileceğinizi öğrenin!

 Uygun başlık biçimlendirmesi    etiketleri seçin  

Önemini vurgulamak istediğiniz metinleriçin başlık biçimlendirmesi etiketlerini kullanınız 
Başlık biçimlendirmesi etiketi (HTML kaynakta kullanılan başlık<head> HTML etiketi veya HTTP başlıklarla karıştırmayın)sayfanızdaki yapıyı kullanıcılarınıza sunmak için kullanılır. Başlıkbiçimlendirmesi için en büyüğü <h1> ve en küçüğü <h6> olmaküzere altı boyut bulunmaktadır .

 Başlık biçimlendirmesi etiketi genellikle uygulandığı metni,                    
sayfadaki normal metinden daha büyük biçimlendirdiği için
kullanıcıya görsel kolaylık sağlar; bu metnin önemli olduğunu
vurgular, altında bulunan içerik ile ilgili fikir verir. Farklı başlık
boyutları, içeriğinizin hiyerarşik yapısını oluşturarak
dokümanınızın kolay okunabilmesini sağlar.

    Başlık biçimlendirmesi etiketleri 
kullanıcıların dikkatini çekmeye                
yarayan önemli HTML ögeleridir, bu nedenle kullanımları sırasında dikkatli olun!  

  Dokümanda ana hatları hazırladığınızı düşünün       
  Büyük bir doküman için ana hatları hazırlamaya benzer şekilde, sayfadaki ana başlıkların ve alt başlıkların neler olacağını ve hangi başlık biçimlendirmesi etiketlerini nerelerde kullanacağınızı 
belirleyin.  
  Sayfa genelinde başlık biçimlendirmesine dikkat edin
  Başlık biçimlendirmesi etiketini, kullanımı mantıklı olan yerlerde kullanın. Çok fazla başlık etiketi 
kullanmak, kullanıcıların içeriği taramasını ve bir konunun nerede başlayıp bittiğini anlamasını 
zorlaştırır.

Yanlışlar:

  • Sayfa genelinde aşırı başlık biçimlendirmesi etiketi kullanmaktan kaçının
  • Bütün sayfa içeriğini tek başlık biçimlendirmesi etiketine eklemeyin
  • Başlık etiketlerini sadece biçimlendirme için kullanmayın, aynı zamanda yapıyı yansıtacak şekilde 
         düzenlemeye özen gösterin.

 Sayfa genelinde başlık biçimlendirmesine dikkat edin
Başlık biçimlendirmesi etiketini, kullanımı mantıklı olan yerlerde kullanın. Çok fazla başlık etiketi
kullanmak, kullanıcıların içeriği taramasını ve bir konunun nerede başlayıp bittiğini anlamasını
zorlaştırır.

Sözlük
HTTP üstbilgileri
HTTP’de (Köprü Metni Aktarım Protokolü), asıl verilerden önce gönderilen, farklı
türlerde veriler.
<em>
Vurgulamayı belirten bir HTML etiketi. Standarda göre, vurguyu italik harf
kullanımıyla gösterir.
<strong>
Güçlü vurguyu belirten bir HTML etiketi. Standarda göre, vurguyu kalın harf

kullanımıyla gösterir.
Joker karakter
Herhangi bir karakterin veya karakter dizesinin yerini alan karakter (*).
htaccess
Web sunucusu yapılandırmasını yönetmenize olanak sağlayan bir köprü metni
erişim dosyası.

                                                     

0 yorum:

Yorum Gönder